Lassan 5 éve foglalkoztat a gondolat, hogy Magyarországon a KKV szektorban miért nem működik, vagy miért nincs is egyáltalán marketing a vállalkozások nagy részénél. Évről–évre egyre intenzívebben ástam bele magam a témába és mára talán kimondható, hogy megfejtettem a rejtélyt.
Arra a következtetésre jutottam, hogy azért nem működik a marketing a kis– és középvállalkozások esetében, mert Magyarországon ebben a szegmensben sem hagyománya sem kultúrája nincs ennek a szakmának.
Tudatos marketing tevékenységgel eddig még csak multinacionális cégeknél találkoztam. Ők azok, akik jellemzően külföldről hozták magukkal a marketing tudást és tapasztatot. Ők azok, akik együtt dolgoznak a nagy kreatív ügynökségekkel egymást építve és támogatva, óriási versenyelőnyre szert téve. A szakadék pedig egyre mélyebb a válalkozások között.
A kis– és közepes vállalkozásoknak meg maradnak az ösztönös megoldások, és maradnak a “marketingesek” vagy szimplán csak egy grafikai studió, akikkel meg nem lesznek sokkal előrébb.
Hogy ennek milyen okait látom?
A válasz egyszerű. Sem a cégvezető, sem a “marketinges” nem tudja, hogy mi is lenne a marketinggel foglalkozó munkatárs feladata pontosan. Nem tudják, hogy a marketing hogyan tudna értéket teremteni a cégnek?
A cégvezetők általában nem értenek hozzá – hiszen nem is ez a feladatuk –, és mivel nem értenek hozzá, így nem is tudják pontosan megfogalmazni az elvárásaikat. A felvett marketinges meg jellemzően nem döntötte el, hogy mi is akar lenni valójában.
Hogyan is értem ezt?
Ezek a vállalkozások jellemzően nem alkalmaznak komoly tudással és tapasztalattal bíró embereket a marketing osztályukon, mert ezek a szakemberek elég drágák. Ami még ennél is rosszabb hír, hogy olyan munkát végeznek (olyan elvárásokat fogalmaznak meg a hatékony munkavégzésük érdekében), amelyek az ő munkadíjukon kívül még rengeteg egyéb plusz kiadással járnak. Ennek köszönhetően minimális mennyiségű szakember dolgozik ezeknél a cégeknél.
A “marketinges”, mint ezermester?
Gondoljunk csak bele hány olyan álláshirdetés van, hogy marketingest keresnek?! Vagy hány olyan cég van, ahol “A MARKETINGES” próbálja ellátni az összes feladatot a területen? Feltéve, ha egyáltalán tudja, hogy mi is pontosan a feladata.
Véleményem szerint ez már mindent elárul, mert a marketing az egy fogalom, amely a gyűjtőneve rengeteg szakmának. Ezeknek a szakmáknak a jelentős része pedig jellemzően az elmúlt 5-10 évben alakultak ki.
Ami még ennél is nagyobb baj talán, hogy ezeket nem így tanítják a magyar felsőoktatásban.
Vagyis a lényeg az, hogy ha valaki meghirdetet egy állást, hogy ő marketingest keres, akkor egy olyan munkatársat keres, aki egyszemélyben: marketing menedzsert, PR-os, online marketing szakember, szövegíró, webszövegíró, fotós, reklámszövegíró, operatőr, szerkesztő, webfejlesztő, kutató, stratéga, ért a SEO-hoz, a social médiához… és sorolhatnék még szerintem legalább 50 önálló szakterületet, ami a marketing gyűjtőnév alá tartozik.
Az elég egyértelműen kiderül ebből a rövid felsoroslából is, hogy aki marketingest keres csapatába, amellett elment a világ, és aki marketingesként jelentkezik egy céghez, az a munkatárs nem lesz egy hasznos tagja a szervezetnek – egészen addig, amíg a pozíció mögé nem tesznek reális és konkrét célokat, elvárásokat, és nagy adag elkötelezettséget mindkét fél részéről.